Pełna treść artykułu jest dostępna dla zarejestrowanych użytkowników.

Opakowanie wyznacznikiem zachowania jakości produktu

31.10.2017, , Źródło: Wydawnictwo Verlag Dashofer Sp. z o.o.

Z opakowaniami spotykamy się na każdym kroku. Kupujemy mleko w kartonie, dżem w słoiku, napój gazowany w puszce. Wydawać by się mogło, że podejmując decyzję o zakupie powyższych produktów, zwracamy uwagę wyłącznie na cechy tych produktów, czyli przykładowo smak, termin przydatności do spożycia czy cenę. Tymczasem, opakowanie jest integralną częścią tych produktów. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że jest ich wizytówką, po obejrzeniu których konsument odnosi pierwsze wrażenie o zawartości i to wówczas podejmuje decyzję o zakupie, wybierając spośród kilku czy nawet kilkunastu produktów tego samego rodzaju.

Jak możemy zdefiniować opakowanie? Aby ustalić definicję jakiegokolwiek produktu należy wymienić jego cechy, właściwości lub określić cel, któremu ma służyć.

W przypadku opakowania, definicja nie będzie tak jednoznaczna – mamy przecież dziesiątki tysięcy rodzajów opakowań – wynika to z faktu powszechności stosowania opakowań oraz ich zróżnicowanego wykorzystania, determinującego często odmienne właściwości, którym opakowanie powinno odpowiadać.

Definicja stworzona przez profesora J. H. Bristona, że „Opakowanie chroni to, co sprzedaje i sprzedaje to, co chroni“ jest najczęściej stosowaną.

Wg E.A. Paine: “Opakowanie jest to skoordynowany system przygotowania towarów do transportu, dystrybucji, składowania, sprzedaży detalicznej i użycia przez konsumenta“.

Polska Norma PN-O-79000 (Terminologia) opakowanie definiuje następująco: „Wyrób zapewniający utrzymanie określonej jakości pakowanych produktów, przystosowanie ich do transportu i składowania oraz prezentacji, a także chroniący środowisko naturalne przed szkodliwym działaniem niektórych produktów“.

Norma ISO TC-122 WG 5 podaje jeszcze inną definicję opakowania: „Zaprojektowany wyrób służący do zabezpieczenia, przygotowania wyrobu do dystrybucji, operacji logistycznych oraz termin wieloznaczny stosowany do określenia różnego rodzaju opakowań“.

Ostatnio najczęściej spotykane podejście do definiowania terminu ‘opakowanie‘ mówi o tym, że opakowanie to całokształt funkcji, jakie powinno spełniać. Główne funkcje opakowania to:

- ochronna;

- użytkowa;

- logistyczna;

- informacyjno-promocyjna;

- ekologiczna.

Inna klasyfikacja rozróżnia następujące funkcje:

- technologiczną;

- ergonomiczną;

- ekonomiczną;

- edukacyjną.

FUNKCJA OCHRONNA

Opakowanie jest podstawowym elementem, które chroni nasz produkt przed czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Jest to funkcja, która musi być bezwzględnie spełniona. Opakowanie chroni produkt przed uszkodzeniem mechanicznym, wpływem czynników zewnętrznych, zepsuciem, utratą świeżości oraz naruszeniem zawartości (zwłaszcza w sklepach samoobsługowych, gdzie konsumenci mają bezpośredni dostęp do wszystkich produktów dostępnych w sklepie).

Nowoczesne opakowania umożliwiają dodatkowo identyfikację informacji o historii produktu, zawierają w sobie środki przeciwdziałające psuciu się lub nieupoważnionemu dostępowi.

Opakowanie pełni rolę gwaranta zachowania jakości produktu – zapewnia, że jego zawartość pozostaje nienaruszona i odpowiada zadeklarowanym parametrom.

FUNKCJA UŻYTKOWA

Każde opakowanie spełnia funkcję użytkową – zapewnia konsumentowi wygodę w korzystaniu z produktu.

Warto zwrócić w tym miejscu uwagę na opakowania, które:

- są wielokrotnego użytku, więc możemy je powtórnie zamknąć (plastikowa butelka PET);

- posiadają łatwo otwierane zamknięcia (butelka twist-off);

- służą do przechowywania, podgrzewania, konsumpcji produktu w różnych miejscach (dania typu instant);

- po wykorzystaniu mogą mieć inne zastosowanie (musztarda, krem czekoladowy);

- są całym zestawem gotowym do użycia (jogurt z łyżeczką).

Dla konsumenta opakowanie produktu posiada właściwy kształt, jeżeli zostało tak zaprojektowane, aby posiadało gabaryty lub uchwyt dostosowany do ręki człowieka, umożliwiało pełne wykorzystanie produktu np. ketchupu, było stabilne, nie przewracało się i nie tłukło.

FUNKCJA LOGISTYCZNA

Opakowanie odgrywa bardzo ważną rolę w procesie dystrybucji, czyli dostawie niezbędnych produktów do odbiorcy, w określone miejsce oraz we właściwym stanie i czasie.

Opakowanie ułatwia przede wszystkim magazynowanie i umożliwia bezpieczny transport produktów.

Efektywne wykorzystanie ograniczonej powierzchni magazynowej jest możliwe dzięki konstrukcji opakowań, które to umożliwiają ich piętrzenie podczas składowania.

Istotna jest także optymalizacja wymiarów i kształtów opakowań, co stwarza możliwość prawidłowego wykorzystania palet i jednostek ładunkowych, a także właściwe wykorzystanie środków transportu.

W czasie fizycznego przemieszczania towarów istotna jest informacja o produkcie widoczna na opakowaniach i możliwość ich prawidłowej identyfikacji.

Nierozerwalnie z funkcją logistyczną związana jest funkcja ochronna opakowań – konieczne jest stałe zapewnienie bezpieczeństwa towarów podczas transportu oraz zmniejszenie ryzyka uszkodzeń. W tym celu stosuje się opakowania transportowe (skrzynki, pudła worki, łubianki), które muszą być zaprojektowane i wykonane z

 

Używamy plików cookie, żeby ciągle poprawiać jakość witryny.
Dowiedz się więcej.